اولین گام هدفگذاری سال جدید چیست؟

0

هدفگذاری

آیا شما تاکنون از فواید هدفگذاری و زندگی هدفمندانه چیزی شنیده اید؟ البته هر چه از اهمیت هدفگذاری بگوییم، کم گفته ایم و جا دارد در مجالی دیگر به این مبحث پرداخته شود.

معمولا رایج شده که افراد هدفگذاری سالانه خود را به هنگام سال جدید انجام دهند. یعنی قبل هر سال جدید، برای سال پیش رو هدفگذاری می کنند.

در این نوشتار، در پاسخ به دوستانی که آشنایی زیادی با هدفگذاری سال جدید نداشته اند، به بیان اولین قدم هدفگذاری برای سال جدید پرداخته ایم.

با نوشتن آشتی کنید!

اولین قدم این است که با نوشتن آشتی کنید. نوشتن باعث تبلور فکر شما می شود. برای اینکه تاثیر نوشتن را متوجه شوید، باید آنرا تجربه کنید. پس لطفا همین الان یک کاغذ و قلم بردارید و درباره آنچه در ادامه از آن صحبت می کنیم، هر آنچه به ذهنتان می رسد را روی کاغذ یادداشت کنید.

جمع بندی دسته بندی شده وضع موجود

اولین قدم برای هدفگذاری سال جدید، این است که ببینید شما اکنون در کجا هستید. برای مشخص شدن اینکه کجا هستید، در چند محور اساسی مثل: محور فردی، اجتماعی، خانواده، اقتصادی، معنویات، اخلاق، عواطف، روحیات، مباحث اعتقادی، مباحث فکری و شناختی و عقلانیت، بهداشت، سلامت جسم، ورزش و … وضع سال گذشته خودتان را یادداشت کنید.

علاوه بر این بررسی، حادثه های کلانی که در سالی که گذشت با آنها رو به رو شدید را هم یادداشت کنید. حوادثی مثل همه گیری کرونا. لازم است تا مجموعه هایی از اتفاقات و مشکلاتی که امسال با آنها رو به رو بوده اید را جمع بندی کنید.

تحلیل وضع موجود

خوب در بررسی قبل جایگاه کنونی شما مشخص شد. حالا می توانید این وضع موجود را تحلیل کنید. این تحلیل ریشه بسیاری از رفتارهای شما را مشخص خواهد کرد.

تحلیل کنید که در حوزه فردی می خواستید کجا باشید و اکنون کجا هستید، یا از احاظ خلق و خو کجا هستید و …

حالا از خودتان بپرسید چرا اینجا هستید؟ مسائل را ریزتر بررسی کنید. باید در ابعاد مختلف از خودتان یک برآورد داشته باشید. به عنوان مثال وقتی خودتان را از منظر اجتماعی تحلیل می کنید از خودتان بپرسید آیا برای شما بی عدالتی در جامعه مهم هست یا نه؟  اگر مهم هست چرا و اگر مهم نیست چرا؟

در حوزه خانواده چقدر تامین کننده هستید و چقدر تامین شونده؟

در اقتصاد وضع شما چگونه است؟ آیا اقتصاد را می شناسید؟ آیا میدانید اقتصاد چیست؟ به نظر شما اقتصاد فقط به معنی درآمد است یا در ارتباط با اقتصاد، مجموعه ای از  عوامل موثر را شناسایی کرده اید؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید