با غم از دست دادن برادرم چه کنم؟

0

پرسش شما:

برادر جوانم اخیراً به رحمت خدا رفت و من از زندگی بیزار شده ام! چه کنم؟

پاسخ:

در ابتدا از خداوند می خواهیم که روح همه درگذشتگان را قرین رحمت بگرداند و به بازماندگان آنها صبر عطا بفرماید. اما در پاسخ این پرسش، ابتدا لازم است بگویم که غم از دست دادن برادر خیلی سنگین و سخت است. خود من نیز این غم را تجربه کرده ام.

غم برادر سنگین است اما پرسش مهم این است که وسعت شما از غم برادر کوچکتر است یا بزرگتر؟! آیا خداوند انسان را به اندازه ای خلق کرده که با غم از دست دادن برادرش از پا در بیاید یا خیر؟

آیا قرار بوده است که برادر شما تا ابد اینجا بماند؟ یا اینکه قرار بود این زندگی تنها بخش کوتاهی از سفر طولانی تر او باشد؟

شما با فکر کردن به این پرسش ها می توانید روحیه خودتان را تنظیم کنید. فراموش نکنید که برادر شما امانت خداوند بود بین شما و خانواده تان؛ خداوند این امانت را داد و امروز پس گرفت. این مسیر حرکت انسان است که ادامه دارد و تنها بخشی از آن در این دنیا رقم می خورد.

چطور باید تسلیت بگوییم؟

ما چند مدل تسلیت گفتن داریم. یک مدل این است که به بازماندگان بگوییم: «این درد که چیزی نیست! خودت را بگذار جای فلانی که …»، مدل دوم این است که بگوییم: «بالاخره این درد برای همه فرا میرسد و همه گرفتار آن می شوند» و اما مدل سوم که درست ترین مدل است این است که بگوییم: «غم پدر و مادر واقعاً سنگین است اما تو از این غم بزرگتری»

خداوند برای تسلیت گفتن به پیامبرش می گوید: أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ 

هیچ پیامبری به اندازه پیامبر خاتم در زندگی اش اذیت نشد اما خداوند در تسلی خاطر پیامبر می فرماید: مگر به تو شرح صدر عطا نکردیم؟!

شرح صدر یعنی اگر میزان درد این مصیبت 50 است، من به تو ظرفیت 500 داده ام.

بنابراین انسان می تواند ظرفیت خودش را افزایش بدهد، پس نیازی نیست که به انسان بگوییم مصیبت او کوچک است، نه! مصیبت بزرگ است اما انسان از آن بزرگ تر است.

چطور دلیلی برای شکر بیابیم؟

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در این شرایط دلیلی برای شکر پیدا کنید. به عنوان مثال اگر برادر شما به رحمت خدا رفته است، احتمالاً شما بعد از فوت ایشان از نظر وسعت درونی رشد کرده اید و توجه بیشتری به عالم پس از مرگ پیدا کرده اید و اعمال تان با گذشته متفاوت شده است.

به عنوان مثالی دیگر می توانیم به این نکته اشاره کنیم که معمولاً پس از فوت پدر، پسر بزرگ تر خانواده چندین پله رشد میکند.

دقت کردن به شکر خدا برای این درس ها و رشدها می تواند به شما کمک کند تا در میان این غم، خودتان را بازیابید.

در نهایت چه می شود؟

در پایان نیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که خداوند با رحمت خودش بازماندگان را آرام می سازد. همانطور که می دانید اغلب بازماندگان نهایتا تا دو سال پس از فوت متوفی، می توانند غم او را فراموش کنند. بنابراین در خاطر داشته باشید که همه چیز در دست خدا و به سمت خداست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید