خدمت به اجتماع، شرط رسیدن شما به حیات طیبه

0

آیا می خواهید به حیات طیبه برسید؟

همه ما دوست داریم به حیات طیبه برسیم. اما آیا میدانیم شرایط رسیدن به حیات طیبه چیست؟

در قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی می خوانیم که: «خدایا مرا به حیات طیبه برسان، به گونه ای که من سرور دائمی داشته باشم و کرامت فراگیر داشته باشم …»

نکته قابل توجه در اینجا، ارتباط حیات طیبه با کرامت فراگیر است. اینکه شما از خدا بخواهید به شما حیات طیبه ای ببخشد که به واسطه آن سرور دائمی داشته باشید، چه ارتباطی دارد با کرامت شما نسبت به خلق؟

در واقع، می توان اینطور برداشت کرد که رسیدن به حیات طیبه، در گرو این است که از جانب شما خیری به خلق خدا برسد و این از اصول تربیت اجتماعی است. کرامت، عزت و صداقت از جمله مبانی تربیت هستند.

معیشت تام از زبان امام رضا (ع)

از امام رضا (ع) سوال می کنند که معیشت تام چه معیشتی است؟ امام می فرمایند: «معیشت تام، زندگی کسی است که معاش دیگران در معاش او نیکو شود…»

در این سخن امام رضا نیز مجددا اهمیت تربیت اجتماعی و خیر رسانی به اجتماع را در رسیدن به یک حیات طیبه در میابیم. بنابراین باید اجتماع را دریابیم!

تفکر کارآفرینی داشته باشید!

اگر ما می خواهیم در اقتصاد مقاومتی در این دنیای جدید سری توی سرها داشته باشیم و مقاومت کنیم، باید این نگاه در ما شکل بگیرد: «من باید به گونه ای زندگی کنم که دیگران در سایه زندگی من به زندگی برسند.» یعنی مثلا یک تربیت کارآفرین گونه پیدا بکنم.

البته اگر شما استخدام هستید شاید نتوانید این را به خوبی درک بکنید. اما من توصیه می کنم که گرفتار زندان استخدام شدن نشوید، چرا که اینگونه کوچک می مانید.

تربیت کارآفرینانه یعنی به یک آب باریکه شغل کارمندی و استخدامی متکی نباشید. شما باید خیلی وسیع فکر کنید تا بتوانید زمینه های شغلی ایجاد کنید و زمینه های رشد و شکوفایی ایجاد کنید.

خداوند انسان های مولد را دوست دارد

آدم ها به اندازه ای که توانایی دارند زمینه ایجاد کنند، مولد و زاینده اند. کسانی که مولد هستند به خدا نزدیک تر هستند. چرا که انسان ها به اندازه توان تولیدی که دارند به خدا نزدیک می شوند. به همین دلیل است که مادرها جایگاه ویژه ای دارند. به این دلیل که در قدرت همانند سازی یک انسان نقش کلیدی دارند. معلم ها و رهبران جامعه هم به همین دلیل نقش پر اهمیتی دارند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید