خروجی تشکیلات چیست؟

0

مقدمه

  • تشکیلات چیست؟
  • چرا  به وجود می آید؟
  • چگونه کار می کند؟
  • چه هدفی را دنبال می کند؟
  • و ….

شاید بهتر باشد قبل از پاسخ به هر سوالی در زمینه چیستی تشکیلات، به این پرسش پاسخ بدهیم که خروجی این تشکیلات چیست؟

پاسخ دادن به این سوال، دید ما را به تشکیلات و غایت نهایی آن بازتر می کند.

تشکیلات یک چشمه است!

تشکیلات را می توانیم به یک هسته مولد و یا یک چشمه جوشان تشبیه کنیم. این چشمه باید جاری بشود و از دل آن اندیشه، محتوا و منشور جریان پیدا کند و بیرون بیاید. سپس این جریان باید برخورد پیدا کند با سیستمی به نام انسان. آیا میدانید از دل این برخورد چه چیزی بیرون می آید؟

از دل این برخورد، انسان بیرون می آید. خروجی تشکیلات انسان است! انسانی که نسیم تفکر و جریان این سیستم به وجودش خورده و او را به نسخه بهتری از خودش تبدیل کرده است.

هر جمعی تشکیلات نیست

با توجه به تعریف بالا می توانیم نتیجه بگیریم که هر جمعی الزاما یک تشکیلات نیست. جمعی را می توانیم تشکیلات بنامیم که خروجی آن «انسان» باشد. نه کار انسان و نه هیچ محصول دیگری، تنها خود انسان باید خروجی آن باشد.

به کمک این اصل شما می توانید تفاوت تشکیلات با سازمان، کار تیمی، تشکل، جمع، مجموعه، کارخانه، اداره و یا … را متوجه شوید. البته همه این گروه ها می توانند روحیه تشکیلاتی را در خودشان رواج دهند.

آیا آموزش و پرورش یک تشکیلات است؟

برای اینکه متوجه شوید یک مجموعه تشکیلات هست یا نیست باید ببینید از دل آن چه چیزی بیرون می آید؟ یک اقدام یا خدمت یا …؟ به عنوان مثال خروجی یک کارخانه ممکن است یک ماشین باشد.

حالا این پرسش مطرح می شود که آیا آموزش و پرورش یک تشکیلات محسوب میشود؟

در پاسخ باید بگوییم اگرچه خروجی آموزش و پرورش نیز انسان است اما این سازمان یک تشکیلات نیست! چرا که انسانی که خروجی آموزش و پرورش است برای یک شغل تربیت می شود. در حالی که انسانی که از دل تشکیلات بیرون می آید برای یک نقش تربیت شده است.

در ارتباط با تفاوت نقش و شغل در نوشتارهای آینده مطالب بیشتری را بررسی میکنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید