خلاقیت در ارتباط

0
نقش خلاقیت در ارتباط موثر

تمرین

طی یک روز، قبل از انتقال هر پیام، ضمن در نظر گرفتن ویژگی های مخاطب مقابل، سعی کنید پیام خودتان را در قالبی خلاقانه منتقل کنید.

شرح تمرین

در تمرین «مخاطب شما کیست؟» به اهمیت شناخت مخاطب در ارتباط موثر اشاره کردیم. همچنین مجموعه ای از سوالات را مطرح کردیم که به کمک آنها می توانستید به ویژگی های مخاطب واقف شوید و در نتیجه بایدها و نبایدهای انتخاب پیام مناسب آن مخاطب را دریابید.

در تمرین امروز، شما موظف هستید علاوه بر شناخت مخاطب جهت انتقال پیام مناسب به او، به دنبال راهکارهایی بگردید تا بتوانید پیام خودتان را در قالبی خلاقانه تر بیان کنید.

یک مثال

فرض کنید می خواهید به یک نفر هدیه بدهید. به این فکر کنید چه هدیه ای برای او مناسب است؟ شاید تصمیم بگیرید برای او یک کتاب ببرید. از خودتان بپرسید چه کتابی برای او مناسب است؟ شاید لازم باشد به ابعاد متفاوتی توجه کنید. مثلا دقت کنید او چه کتاب هایی را از قبل خریده است. به چه کتاب هایی علاقه دارد؟ به چه کتابی نیاز دارد؟

حالا با کمی خلاقیت بیشتر می توانید به این فکر کنید که قطر و لحن کتابی که برای او میخرید باید چگونه باشد؟ کتاب را در چه کادویی بپیچید؟ کی کتاب را باید به او بدهید؟ بهتر است کتاب را خودتان به او بدهید یا بسپارید تا شخص دیگری کتاب را به او بدهد؟

چه عوامل دیگری را می توانید رعایت کنید تا اثرگذاری هدیه شما برای او بیشتر شود؟

چرا این تمرین را انجام می دهیم؟

در قدم اول، کاملا مشخص است که این تمرین به بهبود ارتباط موثر شما کمک می کند. البته ابعاد خودآگاهی و تفکر خلاق را نیز در این تمرین نباید نادیده گرفت.

اینکه شما قبل از انتقال هر پیام، به شناخت مخاطب مدنظر و ویژگی های او می پردازید، عنصر خودآگاهی را به ارتباطات شما وارد می کند.

فکر کردن به راه های خلاقانه تر جهت انتقال موثر پیام نیز تفکر خلاق شما را در فعالیت های روزمره تقویت می کند. و در نهایت مجموعه این خودآگاهی و خلاقیت در ارتباطات اگر برای شما به یک عادت تبدیل شود، می تواند کیفیت ارتباطات شما را به صورت چشم گیری افزایش دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید