درآمد تشکیلات از چه منابعی تامین می شود؟

0

پرسش شما:

همانطور که میدانیم در تشکیلات بر خلاف سازمان ها، هیچ شاخصی برای کار و برای فرد وجود ندارد. برای هر فرد فقط یک طیف نامشخص از کارها وجود دارد. یعنی ما میدانیم که این فرد یک سیر را طی می کند که ممکن است یک ماه، سه ماه، شش ماه، یک سال و یا حتی پنج سال به طول بیانجامد!

بنابراین برای این فرد شاخصی وجود ندارد؛ از طرف این تشکیلات و افراد حاضر در آن هر کدام هزینه هایی هم دارند.

پرسش اینجاست که این تشکیلات که هیچ تولید قابل اندازه گیری ای ندارد چطور هزینه هایش را تامین می کند؟

روش های متعدد تامین مالی یک تشکیلات

انتخاب روش مناسب تامین هزینه های یک تشکیلات تا حدود زیادی به خلاقیت های تشکیلات و توقعات آن تشکیلات از سیستم و منش آن بستگی دارد.

برخی از تشکیلات ها از تعدادی خیّر کمک می گیرند تا بتوانند یک فعالیت را به ثمر برسانند.

گروهی از تشکیلات ها نیز متعقدند بیت المال وظیفه دارد هزینه های آنها را تامین کند. این گروه از تشکل ها معتقدند که چون آنها برای جامعه آدم میسازند، عده دیگری موظف هستند هزینه های آنها را به کمک وجوهات تامین کنند.

 بخشی از حوزه ها نیز به صورت ناخودآگاه این تفکر را دارند، یعنی باور دارند برای اینکه یک فرد تبدیل به مبلغ شود باید وجوهات صرف او بشود.

اما در این میان تشکیلات هایی هم مشاهده می شوند که از یک روش خلاقانه تر جهت تامین هزینه هایشان استفاده می کنند.

روش خلاق تامین هزینه های تشکیلات

ممکن است برخی تشکیلات ها ایجاد شوند که یکی از نیازهای جامعه را انتخاب کنند و آنرا بهانه ای برای تامین هزینه هایشان قرار دهند.

مثلا تصیم بگیرند که یک فعالیت آموزشی، پژوهشی یا تولیدی انجام دهند. البته هدف این تشکیلات نباید این باشد که این خدمات را به حد اعلی انجام دهند.

انجام این فعالیت های اقتصادی باید در اندازه ای برای تشکیلات موضوعیت داشته باشند که جوابگوی هزینه های آن باشند.

این حقیقت را باید به صورت صادقانه به استفاده کنندگان از خدمات تشکیلات نیز اطلاع داد. به عنوان مثال اگر یک تشکیلات کلاس های خوش نویسی برگزار می کند، باید به شرکت کنندگان بگوید که در این کلاس ها، خوش نویسی درجه یک آموزش داده نمی شود. در عوض در کنار خوش نویسی پنج تا چیز دیگر هم آموزش داده می شود.

همچنین این فرد می تواند در یک موسسه دیگر خوش نویسی را مثلا ده برابر بهتر یاد بگیرد اما آن پنج موضوع دیگر که در تشکیلات می آموخت را از دست بدهد. در اینجا این فرد آزاد است میان این مورد، یک گزینه را انتخاب کند.

این برنامه برای تشکیلات، علاوه بر خودگردانی مالی، خودگردانی فکری و روحی نیز ایجاد می کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید