نقش بازخورد و تعادل در حفظ و نگهداری سیستم

0

نقش تعادل سیستم در تفکر سیستمی

یکی از مهم ترین مسائل در امر مدیریت یک سیستم، حفظ و نگهداری آن سیستم است. بنابراین در بحث تفکر سیستمی نیز لازم است تا مبحث تعادل سیستم را بیاموزید و بتوانید در هر موضوعی با شناسایی نقاط بحرانی، تعادل سیستم را حفظ کنید.

عوامل تنظیم کننده سیستم، عواملی هستند که این سیستم را تنظیم می کنند و نگه میدارند. در این نوشتار به دو مورد از عوامل تنظیم کننده سیستم اشاره می کنیم: بازخورد و تعادل

نقش بازخورد در یک سیستم چیست؟

بازخوردها در امر تنظیم و کنترل سیستم نقش اساسی دارند. توجه به بازخوردهای یک سیستم خیلی مهم است. در ارتباطات هم بازخوردها هستند که رفتار ما را تنظیم می کنند.

اساسا ساختار عمومی و ساده هر سازمان به این صورت است که سازمان یا سیستم، یک ورودی را از بیرون می گیرد، آن را پردازش می کند و یک خروجی تحویل می دهد. سیستم کار کامپیوترها هم به همین صورت است.

البته مرحله پردازش در انسان خیلی پیچیده تر از سایر سیستم ها است. ما برای اینکه به ورودی های قوی تری برسیم باید بازخوردها را جدی بگیریم. چرا که بازخوردها می توانند در ورودی های بعدی ما نقش جدی داشته باشند.

تعادل

ناگفته مشخص است که «تعادل» یکی از ضروری ترین عوامل برای هر سیستمی است. تعادل یکی از عوامل تنظیم و نگهداری سیستم است.

یک قایق را به عنوان یک سیستم در نظر بگیرید. وقتی شما توی یک قایق می نشینید اولین کاری که قایق ران انجام می دهد، حفظ تعادل آن سیستم است.

حفظ تعادل این سیستم می تواند خیلی حیاتی باشد. بنابراین ما باید این عوامل متعادل کننده سیستم را شناسایی و ارزیابی کنیم.

چطور تعادل یک سیستم را حفظ کنیم؟

باید از خودتان بپرسید: «چه چیزهایی تعادل این روابط و آدم ها و سیستم را بهم میزند؟»

یکی از راهبردهای تنظیم خانواده استفاده از همین تکنیک است. ما از این روش ها در بحث های مشاوره و طراحی و … برای خانواده ها استفاده می کنیم.

یکی از این راهبردها این است که خانواده ها بررسی کنند چه عواملی تعادل خانواده را بهم میریزد و به این وسیله نقاط بحرانی را شناسایی کنند.

به عنوان مثال برخی از نگاه ها یا رفتارهای همسر و یا … می تواند عوامل بهم زننده تعادل خانواده باشد که لازم است شناسایی و اصلاح گردد تا تعادل و آرامش را به خانواده بازگرداند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید