چرا من حریف خودم نمی شوم؟

0

پرسش شما:

مشکل من این هست که حریف خودم نمی شوم؛ به عنوان مثال نمی توانم خودم را وادار کنم که نماز اول وقت بخوانم یا اینکه سر ساعت مناسب بخوابم و بیدار شوم.

پاسخ:

مشکل ایشان این است که می خواهند خودشان را وادار به انجام کاری بکنند، در حالی که اساساً انسان نسبت به چیزی که منع می شود، حریص تر می گردد!

آیا شما خودتان را وادار می کنید که ناهار بخورید؟ مسلماً خیر! شما گرسنه می شوید و سپس ناهار می خورید؛ برای اصلاح این رفتارها نیز نباید خودتان را وادار به انجام آنها کنید بلکه باید برای انجام آنها احساس نیاز کنید.

در این نوشتار راهکارهایی را جهت ایجاد این حس نیاز ارائه می دهیم.

افزایش معرفت

آب کم جو، تشنگی آور به دست!

اگر ما سطح معرفت خودمان را نسبت به اهمیت نماز افزایش دهیم دیگر نیازی نیست که خودمان را وادار به خواندن نماز بکنیم، چرا که با افزایش معرفت، نماز به نیاز ما تبدیل می شود. البته این حالت خیلی ایده آل است اما باید تمرین کنیم تا رفته رفته به آن برسیم.

لازم به ذکر است که منظور ما عدم مبارزه با نفس نیست؛ ما باید با نفس خودمان مبارزه بکنیم اما نباید دائم خودمان را اجبار به انجام کارهای صحیح بکنیم چرا که روش اجبار، در بلندمدت، موجب زدگی فرد نسبت به این مسائل می شود. ما باید نسبت به ضرورت مسئله معرفت بیابیم. این معرفت موجب می شود فرد خودش با طیب خاطر در جهت انجام این امور حرکت بکند.

نقش مهم گروه همسالان

اگر شما پدر یا مادر هستید و دغدغه انجام رفتارهای درست توسط فرزندانتان را دارید، توصیه می کنیم که نقش گروه همسالان را خیلی جدی بگیرید.

من همیشه به اولیای محترم تذکر می دهم که برای پیدا کردن همنشین مناسب برای فرزندشان هزینه بکنند. این هزینه یک سرمایه گذاری کاربردی است. ممکن است شما به این نتیجه برسید که باید فرزندتان را در یک کلاس یا تشکل ثبت نام بکنید؛ یا اینکه تصمیم بگیرید مکان ویژه ای آماده کنید و فرزندتان را با جمعی از فرزندان فامیل در آنجا دور هم جمع بکنید و برخی فعالیت های تربیتی را در آنجا رقم بزنید یا …

سخن پایانی

وقتی شما روایت فتح شهید آوینی را می بینید و عشقی که در آن نسبت به نماز وجود دارد را درک می کنید دیگر خودتان نمی توانید نماز را به عقب بیاندازید!

تمام پیام این نوشتار این است که از این ابزارهای موجود (افراد، کتاب ها و …) کمک بگیرید تا معرفت تان را نسبت به ضرورت کارهای مهمی که می خواهید انجام بدهید افزایش دهید؛ در این صورت می توانید بدون نیاز به اجبار کردن خودتان، به دلخواه آن کارها را انجام بدهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید