چطور فرزندان ما می توانند رسالت اجتماعی شان را بیابند؟

0

رسالت در اجتماع معنا میابد

سلام. تا پیش از این، در مجموعه از مقالات مرتبط با تربیت، به اهمیت و بستر شکل گیری تربیت اجتماعی در فرزندانمان و نوجوانان جامعه مان پرداختیم.

در این نوشتار می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چطور داشتن تربیت اجتماعی درست، منجر به کشف رسالت اجتماعی در فرزندانمان می شود.

البته که علاوه بر والدین، معلمان و مربیان نیز در شکل گیری این تربیت نقش کلیدی دارند؛ بنابراین اگر شما، یک معلم یا مربی هستید، لازم است به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید.

قدر، حد و حق

در گام اول، ما باید کمک کنیم در اجتماع، بچه های ما قدر زمینه های خودشان را بدانند. آنها باید قدر پدر و مادرشان را بدانند، قدر رهبرشان را بدانند، قدر امام شان را بدانند  و …

وقتی بچه ها قدر این زمینه ها را فهمیدند و اندازه ها دستشان آمد، آن زمان حدود را متوجه می شوند. انسان وقتی قدر را بداند، حدود را متوجه می شود و حق را گردن می نهد! قدر و حد و حق به دنبال هم هستند. اگر قدر را ندانید، حقوق را متوجه نمی شوید.

اگر اندازه خودتان را نشناسید، دیگر مهم نیست حقوقی که بر گردنتان هست را بپردازید. اگر وسعت و روابط هستی را ندانید و متوجه نشوید که هستی نظام مند است و تقدیر و اندازه ها را نفهمید، حقوق را نمی فهمید و متوجه وظیفه تان نمی شوید.

نگاه تان را تغییر دهید

وقتی بفهمید که هیچ حرکتی بی حساب نیست، هیچ برگی بی حساب نمی ریزد و زمانی که متوجه شوید که «قطره ای کز جویباری می رود در پی انجام کاری می رود…» اگر این ها را بفهمید جور دیگری برخورد می کنید.

زمانی که شما متوجه شوید که کوچکترین نگاه و حرکت یا سکون شما در کل هستی اثر می گذارد، تربیت شما نه تنها تربیت اجتماعی که تربیت هستی می شود.

بعد از خدا، تو هستی؛ یعنی تو خلیفه خدا بر روی زمین هستی. مگر می شود خلیفه او باشی و تک بعدی رشد کنی؟ مگر می شود خلیفه او باشی و ابعاد وجودی تو گسترده نشود و برای تو مهم نباشد در جامعه چه میگذرد؟ مگر می شود در دنیای امروز بی تفاوت زندگی کرد؟ مگر میشود انسان عبد خدا باشد و رسالتی نداشته باشه؟

عبودیت، راه رسیدن به رسالت

وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ

از این آیه می توان این را برداشت کرد که عبودیت، تو را به رسالت های سنگینی رهنمون میسازد. کسی که عاشق خدا شد، عاشق خلق خدا هم می شود. اگر تربیت سالم و در مدار درست در یک نفر شکل بگیرد، او تمام اجتماع را به گردن می گیرد. چنین فردی نمی تواند بی تفاوت باشد و در نتیجه تاثیر می گذارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید