چگونه اراده خودمان را تقویت کنیم؟

0

آیا تقویت اراده کار سختی است؟

یک سوال خیلی جدی و مهم در زندگی همه ما این است که چطور می توانیم اراده خود را تقویت کنیم؟ از اهمیت اراده در زندگی فردی و اجتماعی که حتما از آن باخبر هستید می گذریم و یک راست می رویم سراغ اصل مطلب: راه های تقویت اراده

البته تقویت اراده راه های متعددی دارد که در اینجا به دو تمرین ساده اما کارآمد اشاره می کنیم. تمرین هایی که شما به سادگی می توانید آنها را از هم اکنون به کار بگیرید اما علی رغم این سادگی، نتایج کارآمد و مهمی برای شما خواهد داشت.

تمرین اول: نقش تصویر ذهنی در ایجاد اراده

اگر می خواهید اراده شما در انجام یک کار به ثمر برسد، باید تصویر ذهنی خودتان را نسبت به عامل اراده تان در انجام آن کار مثبت کنید. یعنی اگر شما برای انجام یک موضوع، تجسم مثبتی داشته باشید، اراده تان هم در آن انجام آن موضوع تقویت می شود. برای درک بهتر این مبحث به این مثال توجه کنید:

مثال رد شدن از تخته 30 سانتی!

تصور کنید یک تخته به عرض 30 سانتی متر و طول یک متر در فاصله بیست سانتی متری از زمین قرار دارد. یعنی این تخته تنها به اندازه یک خط کش از زمین فاصله دارد. و شما اراده کرده اید بدون اینکه بیوفتید از روی این تخته عبور کنید. مسلم است که شما به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. یعنی اراده شما در اینجا به عمل ختم می شود.

حالا تصور کنید همین تخته 30 سانتی در ارتفاع 3 متری از سطح زمین قرار دارد. شما هم اراده کرده اید بدون افتادن از روی این تخته رد شوید. آیا این اراده شما هم به عمل ختم می شود؟ احتمال زیاد خیر! اما چرا؟

وقتی تخته نزدیک زمین بود، چون شما احساس خطر نمی کردید، در نتیجه تجسم تان جهت عبور از روی تخته، تجسم مثبتی بود و به راحتی عبور کردید اما وقتی تخته در فاصله 3 متری زمین قرار گرفت، تجسم شما منفی بود چرا که دائم به تصویر افتادن از فاصله 3 متری می اندیشیدید.

در نتیجه هرگاه می خواهید اراده تان را نسبت به انجام یک موضوع قوی تر کنید، لازم است تجسم مثبتی در ارتباط با آن موضع در خودتان ایجاد کنید. این هم خودش به نوعی خودآگاهی است.

تمرین دوم: فاصله تصمیم های خود را کوتاه کنید

تمرین ساده اما بسیار کاربردی و موثر بعدی جهت تقویت اراده، کوتاه کردن فاصله تصمیم هایتان است. یعنی برای زمان های بلند تصمیم گیری نکنید، بلکه برای زمان های کوتاه، تصمیمات متوالی بگیرید تا عمل کردن به آن برای شما راحت تر شود.

فرض کنید بعد از تمام شدن یک شب قدر، شما تصمیم می گیرید که دیگر تا آخر عمرتان گناه نکنید، اما هنوز دو ماه نگذشته، مرتکب یک گناه می شوید! خوب نتیجه این اتفاق تضعیف بیشتر اراده شماست. اگر شما به جای یک سال، تصمیم بگیرید فقط تا فردا ساعت 10 صبح گناه نکنید و فردا ساعت 10 صبح تصمیم بگیرید مثلا فقط تا ساعت 12 شب هیچ گناهی نکنید و … الی آخر بسیار اراده بیشتری در عملی کردن این تصمیماتتان خواهید داشت.

البته گناه نکردن در اینجا فقط به عنوان مثال ذکر شده است. شما می توانید اراده خودتان را در انجام هر کاری به کمک کوتاه کردن زمان تصمیمات تان در آن زمینه، تقویت کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید