آسیب شناسی تشکیلات: بخل

0

تعریف بخل

بخل یکی از مهم ترین آسیب های تشکیلاتی است که ریشه در درون انسان دارد. همه ما با مفهوم بخل آشنایی داریم. از جمله مصداق های بخل می توانیم اشاره کنیم به اینکه یک نفر دوست ندارد علم خودش را به دیگران بیاموزد و یا اینکه فرد دیگری دوست ندارد از پول و مال خودش به دیگران ببخشد.

چرا «بخل» آسیب مهمی است؟

بخل در تشکیلات آسیب مهمی است چرا که مبنای تشکیلات، هم افزایی، با هم بودن، انفاق و مواسات است. علاوه بر اینکه وجود بخل برای جمع های تشکیلاتی آسیب مهمی محسوب می شود، تاثیر منفی آن بر زندگی اجتماعی فرد را نیز نمی توان نادیده گرفت.

چطور می توانیم از «بخل» رهایی یابیم؟

برای اینکه انسان از آسیب بخل خارج شود باید یک ترکیب با یک معرفت جدید را در خودش شکل بدهد. در نظام اخلاقی این ترکیب با معرفت جدید خیلی فرمول خوبی است. در ادامه این فرمول را شرح می دهیم تا شما نیز بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

فرمول «ترکیب با معرفت جدید»

ریشه بخل چیست؟ ما دوست نداریم که از ما چیزی کم بشود. این جوهری است که درون همه انسان ها وجود دارد. ما باید این تمایل طبیعی خودمان را با نگرش جدید ترکیب کنیم تا منجر به بخل نشود. به عنوان مثال در زمینه بخل می توانیم از این نگرش جدید استفاده کنیم:

«اگر می خواهی از مال تو کم نشود، آنرا به خدا بسپار! با خدا معامله کن تا مال تو بیشتر شود، مال خودت را در راه خدا ببخش تا افزایش یابد.»

این تکریب نگرش جدید با تمایل و جوهره طبیعی ما موجب می شود ما از بخل رهایی یابیم. از این فرمول در جهت رفع سایر آسیب های اخلاقی خودمان نیز می توانیم استفاده کنیم.

به عنوان مثال فرض کنید که شما گرفتار آسیب اخلاقی تظاهر هستید؛ جوهره «خودنمایی» درون همه انسان ها وجود دارد. حالا شما باید این ویژگی را با یک معرفت جدید ترکیب کنید. به عنوان مثال می توانید این معرفت را به کار بندید که از این پس فقط در پیشگاه خداوند خودنمایی کنید، یعنی جایی خودنمایی کنید که خدا باشد. این می شود اخلاص!

جوهره یکی است!

دقت کنید که جوهره انفاق و بخل یکسان است. جوهره هر دوی این رفتارها این است که ما دوست داریم دارایی هایمان کم نشود. کار نظام اخلاقی هم همین است که به ما نگرش های جدیدی بدهد تا رفتار درست را برگزینیم.

خلاء ایجاد کنید

امروزه در مباحث علمی روز هم مطرح می کنند که اگر می خواهید جذب جدید داشته باشید باید خلاء ایجاد کنید. در علم فیزیک داریم که هرگاه در یک فضا خلاء ایجاد کنیم مکش سریع تر می شود. بنابراین کسی که آنچه بلد است را به دیگران می آموزد، یک خلاء در ذهنش ایجاد می کند که باعث می شود به علم او اضافه شود، نه اینکه از علم او کم بشود. بنابراین این نگرش درست را با دیدگاه گذشته خودتان ترکیب کنید تا از بخل رهایی یابید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید