انواع جمع ها را بشناسید: تفاوت تیم با گروه

0

هر جمعی تشکیلات نیست!

برای اینکه بتوانیم بهتر چیستی تشکیلات را درک کنیم باید ابتدا انواع جمع ها را بشناسیم تا تفاوت تشکیلات با سایر جمع ها را متوجه شویم. در این نوشتار به مقایسه تیم و گروه می پردازیم.

به چه جمعی «گروه» گفته می شود؟

گروه، متشکل از تعدادی از افراد است که کنار هم جمع می شوند برای اینکه تنها نباشند. یکی از مصداق های آن، گروهی به کوه رفتن است. مثلا جمعی از افراد تصمیم می گیرند گروهی به کوه بروند تا اگر با گرگ مواجه شدند تنها نباشند.

البته در گروه ها تقسیم کارهایی هم صورت می گیرد اما نه چندان دقیق. به علت همین دقیق و مشخص نبودن است که برخی اوقات کارها قاطی می شود. مثلا ممکن است دو نفر برای یک بیرون رفتن گروهی نان بخرند، به این علت که تقسیم کار مشخصی صورت نگرفته است.

در واقع در گروه ها یکسری کارها به صورت جمعی انجام می شود اما مشخصه این کارها این است که در آنها هیچ نظم، اولویت، توالی و ترتیبی ندارد.

تفاوت «گروه» با «تیم»

هنگامی که گروه ها مقداری قانونمند تر شوند به تیم تبدیل می شوند. این تیم به منظور تحقق یک هدف که عمدتا یک خروجی است تشکیل می شود.

تیم ها بر خلاف گروه ها، به صورت انتظام یافته، بر اساس تقسیم کار، شرح وظایف، مشخص کردن حوزه ی تداخل کارها و مشخص شدن فرایند تشکیل می شوند.

در تیم ها خروجی و هدف کاملا مشخص شده هستند. به عنوان مثال یک تیم تشکیل می شود برای تولید یک مجله، تیم دیگری تشکیل می شود به منظور برای ساختن یا آپارتمان، شاید یک تیم تشکیل شود جهت ساختن یک فیلم سینمایی و …

در هر کدام از این تیم ها باید کاملا فرایند مشخص باشد، یعنی مشخص باشد که: چه کسی، چه کاری را، در چه زمانی، چگونه و با چه فرایندی باید انجام بدهد.

آیا تیم باعث رشد می شود؟

گفتیم که در یک تیم گروهی از افراد با وظایف و نقش های مشخص برای تولید یک خروجی مشخص با یکدیگر همکاری می کنند. طبیعتا این فعالیت گروهی یک اثر وضعی رشدی روی تک تک افراد نیز دارد. یعنی در طی کار تیمی افراد منظم تر، توانمندتر و متخصص تر از قبل می شوند و تا اندازه ای قدرت و تجربه میابند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید