سطوح امانت داری در تشکیلات

0

مقدمه

آیا میدانید امانت داری در تشکیلات به چه معناست؟

در این نوشتار انواع امانت داری را بررسی می کنیم، سپس به بیان ضرورت امانت داری در تشکیلات می پردازیم و با ذکر چند مثال، مصداق های امانت داری در تشکیلات را شرح می دهیم.

انواع امانت داری

وقتی صحبت از امانت داری می شود، انواع مختلفی از امانت داری به ذهن ما خطور می کند، از به امانت سپردن یک کتاب گرفته تا به امانت سپردن فرزندتان به یک نفر دیگر؛ اما گاهی امانت داری صرفاً به معنای به امانت سپردن یک حرف به فردی دیگر است.

یکی از دلایلی که باعث می شود امانت داری در روابط اهمیت فوق العاده ای پیدا بکند همین امانت داری در شنیدن حرف های یکدیگر است. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد، در ادامه به یک مثال جهت درک اهمیت این موضوع اشاره می کنیم.

امانت داری در کلام

فرض کنید من با شما در مورد راه های تشخیص عسل خوب صحبت می کنم و در طی صحبتم می گویم که در سفری که اخیراً به شهر رامسر داشته ام، فردی را دیدم که روش تشخیص عسل خوب را به من آموخته است.

موضوع صحبت من و شما، روش شناخت عسل خوب بود، موضوع این صحبت نوعی تحقیق علمی بود؛ اما شما می روید و در یک جمع دیگر می گویید: «دیشب جای فلانی بودم، داشت از خاطرات سفر رامسرش تعریف می کرد!»

اتفاقاً ممکن است من بنا به دلایلی دوست نداشته باشم که آن فرد بداند اخیراً به رامسر سفر کرده ام؛ این یکی از مشکلاتی است که آدم ها در صحبت ها دارند، یعنی محمل و موضوع بحث، که در اینجا تحقیق در مورد عسل بوده را اصلاً در نظر نمی گیرند و تنها گوشه ای از بحث را در نزد دیگران منعکس می کنند.

خیانت در امانت

گاهی عدم امانت داری در انتقال صحبت های یک نفر به فرد دیگر را می توان خیانت در امانت قلمداد کرد؛ این مسئله در جمع های تشکیلاتی اهمیت بیشتری نیز دارد.

فرض کنید امروز یک نفر بیاید و به من بگوید: «دیشب یک جایی بودیم، در آنجا فلانی از شما انتقاد داشت …» این کار اشتباهی است! این فرد دیشب به او نگفته که چرا نتقاد می کنی اما امروز آمده و به من می گوید که فلانی از تو انتقاد کرده است. در واقع در این عمل دو خیانت صورت گرفته است:

خیانت اول در این است که من نسبت به فرد انتقاد کننده بدبین شده ام.

خیانت دوم نیز در حق همان فرد انتقاد کننده است؛ چرا که او در آن جمع در مورد موضوع دیگری صحبت می کرده است. تصور کنید که او گفته: «برخی از مجموعه ها در بخش مردمی فعالیت خیلی قوی ندارند، مثلا مجموعه کتاب پردازان 20 سال است که فعالیت می کند اما چون روابط عمومی خیلی قوی نداشته است نتوانسته آنطور که باید خودش را معرفی کند …»

این بنده خدا در واقع در مورد موضوع دیگری صحبت می کرده اما این دوست ما، بدون انتقال موضوع، صرفا به ما خبر می دهد که فلانی دیشب از شما انتقاد کرده است!

بنابراین می توانیم بگوییم او مرتکب دو خیانت شده است؛ در حالی که روش درست این بود که او موضوع بحث را نیز انتقال بدهد، مثلاً بگوید: «دیشب جلسه ای داشتیم و در آنجا مثال هایی در مورد اهمیت روابط عمومی در تشکل های عمومی زده شد، اتفاقاً نام مجموعه شما نیز در آنجا مطرح شد و گفتند که به کمک روابط عمومی قوی تر بهتر می توانید فعالیت های مجموعه را بازتاب دهید.»

تجربیات تشکیلاتی

شاید بهترین راه برای درک مبحث امانت داری، تجربه کردن کار تشکیلاتی از نزدیک باشد؛ اگر شما نیز تجربه کار تشکیلاتی و مواجهه به مبحث امانت داری از نزدیک را دارید می توانید تجربیات خودتان را زیر همین نوشته با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید