چرا تشکیلات به دنبال نخبه های ذهنی نیست؟!

0

معیار شما برای انتخاب اعضای تشکیلات چیست؟

تصور کنید یک تشکیلات فرهنگی و مذهبی تمام تلاش خودش را روی تربیت و ساختن انسان ها گذاشته است و مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی، تربیتی و آموزشی را به انجام می رساند.

به نظر شما اینکه این تشکیلات تلاش کند افراد نخبه را جذب کند تا بهره وری فعالیت های آموزشی خودش را به بالاترین حد ممکن در جامعه برساند کار درستی است؟

شاید شما مخالف این گذاره باشید؛ در این صورت به نظر شما معیار درست برای انتخاب مناسب ترین افراد در این تشکیلات چه چیزی می تواند باشد؟

 چرا روی نخبه ها کار نمی کنید؟!

بنده به عنوان موسس تشکیلات کتاب پردازان تابحال چندین بار این نقدها را شنیده ام: «چرا بیشتر روی طیف نخبه ذهنی و علمی جامعه کار نمی کنید؟ … بهتر نیست بچه های معدل بالا را جمع آوری کنید و روی آنها کار کنید؟ و …»

من هم این نکته را تاحدودی قبول دارم اما معتقدم اولویت اول ما باید کسانی باشند که زمینه های مولد شدن را دارند، نه کسانی که صرفا هوش ذهنی بالایی دارند.

مولد یا مصرف کننده؟

بسیاری از افرادی که به عنوان نخبه های ذهنی شناخته می شوند مولد نیستند، بلکه مصرف کننده هستند و بهتر است به سمت کارهای کارمندی بروند.

به نظر من این ویژگی مولد بودن باید جزو ویژگی های نخبگی نیز به شمار برود. ما در تشکیلات روی کسانی که زمینه تکثیر دارند کار می کنیم.

اهمیت کاریزمای جمعی در تشکیلات

امام خمینی (ره) نیز به خوبی می توانستد تفاوت نخبه هوشی بودن با کفایت داشتن را متوجه شوند. حتی در مواردی ایشان در میان افراد در اصطلاح لات یک محله، کسی که از همه زورمندتر بود را شناسایی می کردند و از او برای مهار کردن سایر گردنکشان در آن محله استفاده می کردند. در واقع امام (ره) متوجه وجود کاریزمای جمعی بالای این افراد می شدند.

یکی از معیارهای مهم برای جذب یک نفر در تشکیلات داشتن کاریزمای جمعی است؛ یعنی فرد بتواند عده ای را جمع کند یا عده ای را بسازد.

متاسفانه بخشی از نخبگان ذهنی جامعه ما نه تنها حوصله ساختن آدم را ندارند و بلکه آدم ها را مزاحم میدانند!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید