چرا راز داری در تشکیلات مهم است؟

0

اهمیت و جایگاه رازداری در تشکیلات

معنای رازداری، حفظ اسرار دیگران است. این اصل در جمع های تشکیلاتی اهمیت خیلی زیادی دارد، چرا که وجود رازداری در روابط تشکیلاتی موجب ایجاد صمیمیت، مودت و محبت می شود.

چطور رازداری را در افراد تقویت کنیم؟

برای اینکه افراد بتوانند رازداری کنند باید حلم و ظرفیت را در خودشان زیاد کنند. حلم یعنی ظرفیتی در درون و ظرافتی در بیرون. اگر کسی در درون ظرفیت داشته باشد، در بیرون هم ظرافت ها را رعایت می کند. ما برای تقویت رازداری باید تمرین کنیم تا راز آدم ها را فاش نکنیم.

گاهی اوقات اتفاق افتاده که یکی از رفقا آمده و به بنده گفته: «خبر داری فلانی دچار فلان مسئله است؟» از او پرسیده ام: «تو چه زمانی متوجه این موضوع شد؟» در پاسخ می گوید: «دیشب فهمیدم.» از او می پرسم: «به کس دیگری هم گفتی؟» می گوید: «فقط به دو نفر دیگر گفته ام.» در نهایت به او گفتم: «کمی بیشتر حوصله کن … من پانزده سال است که این مسئله او را می دانستم اما جایی بازگو نکرده بودم!»

چه راهکاری برای افزایش ظرفیت افراد وجود دارد؟

فراموش نکنید که در تشکیلات آدم ها ساخته می شوند؛ تشکیلات می تواند ظرفیت افراد را زیادتر بکند. موارد متعددی بوده است که طرف مقابل بنده با اینکه میدانست من از او چیزهای زیادی میدانم، با این وجود در جمع رفتار نادرستی هم با من کرده است، فقط به این علت که می داند ما تحت هیچ شرایطی اسرار او را فاش نمی کنیم.

بنده اعتقاد دارم که تا انسان تشکیلات داری نکند، جنس امام را نمی فهمد. درست مثل اینکه تا شما پدر نشوید یکسری از مسائل را نمی فهمید، شاید آن مسائل را بدانید اما آنها را نمی فهمید.

تا زمانی که یک مجموعه را راه نبرید این مسائل را نمی فهمید حتی اگر قائل مقام هم باشید باز هم متوجه نمی شوید. درست مثل شاگرد راننده که نمی تواند مثل راننده، رانندگی در جاده را درک کند، چرا که شاگرد راننده در هر صورت می تواند در راه کمی بخوابد اما راننده می داند که تمام مسئولیت خودرو با او است و اصلاً نمی تواند غفلت کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید