دفاع مقدس، الگوی تربیت اجتماعی و تشکیلاتی

0

نقش تشکل ها در شکل گیری تربیت اجتماعی فرزند شما

در نوشتار 5بستر مهم شکل گیری تربیت اجتماعی اشاره کردیم که یکی از مهمترین بسترهای شکل گیری تربیت اجتماعی در فرزند شما، می تواند تشکل های تربیتی باشد.

فرزند شما در تشکل ها مدیریت را یاد می گیرد. مدیریت به معنای اینکه بتواند منابع در اختیارش را به خوبی به کار بگیرد. افراد در تشکل ها یاد می گیرند چطور منابع انسانی را به کار بگیرند. خود این مهارت مدیریت، رهبری و تیم سازی یکی از بخش های مهم تربیت اجتماعی است.

دفاع مقدس، الگوی تربیت اجتماعی

الگوهای تربیت اجتماعی را در دوران دفاع مقدس میشد در عالی ترین شکل ممکن مشاهده کرد. خود بنده از نزدیک شاهد این تربیت اجتماعی در تشکل های دفاع مقدس بودم و می توانم 100 ها خاطره تعریف کنم از نوع تربیت تشکیلاتی تشکل های پشت جبهه و داخل جبهه در دوران دفاع مقدس.

این تربیت اجتماعی دقیق را در همه افراد و بخش ها میشد مشاهده کرد، از کارهای اجرایی ساده بگیرید مثل ثبت نام متقاضیان که یک نفر انجام میداد تا کارهای سطح بالا مثل کارهایی که در بدنه جنگ انجام میشد مانند دیدبانی، فرماندهی، عهده داری، اطلاعات عملیات، تخریب آموزش و …

شما خودتان با خودتان بیاندیشید آن فرایندی که در آن، یک جوان 18 ساله می شود مسئول یک خط و ده ها گروه و دسته و گروهان زیر نظر او فعالیت می کنند،  تا چه اندازه قله های تربیت اجتماعی را لمس کرده است؟!

با تفکر مهندسی مدل سازی کنید

تفکر مهندسی یعنی یک نفر بتواند وضع موجود و وضع مطلوب را بشناسد و نحوه تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب را بتواند مدلسازی کند. حالا یک معلم با این تفکر می تواند خیلی کارها بکند. یکی از پیشنهادات من مدل سازی از تربیت اجتماعی دوران دفاع مقدس است.

به بچه ها مدیریت را بیاموزید!

همانطور که گفته شد، یکی از ساحت های تربیت اجتماعی، یادگیری مدیریت است. مدیریت می تواند به معنای به کارگیری منابع انسانی یا منابع سخت افزاری باشد. خوب بچه ها نیاز به یک بستر دارند که بتوانند این مدیریت را تمرین کنند. تشکیلات این بستر را فراهم کرده است.

یکی از کاربردهای مدیریت، بردن بیشترین بهره از امکانات کم است. بچه ها باید یاد بگیرند از امکانات کم بهره زیاد بگیرند. به این گفته می شود: کوثر.

معلم باید خاطراتی که با کمترین امکانات می تواند بیشترین بازدهی را داشته باشه در ذهن خودش جاری و مطرح کند.

نسل امروز دارد به سمت امکانات زده شدن پیش می رود. محرومیت های ما در دوران نوجوانی خودمان، زمینه ساز خلاقیت ها و شکوفایی استعدادهایمان بود. معلم امروز هم باید به بچه ها یاد بدهد چگونه از چیزهایی که در دست دارد استفاده کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید