اصل «مدارا و انصاف» در تشکیلات

0

با چه کسانی باید مدارا کنیم؟

همه ادیان و اساتید اخلاق، از زمان های گذشته تا به امروز تاکید کرده اند که ما باید با دشمنان هم مدارا کنیم چه برسد به دوستان!

یکی از اصول مهم در روابط تشکیلاتی نیز همین رعایت مدارا و انصاف نسبت به سایر اعضا است.

در این نوشتار معنای مدارا در تشکیلات را درک می کنیم و در ارتباط با خطرات احتمالی «مدارای بیش از حد» سخن می گوییم.

مدارا و انصاف در تشکیلات به چه معناست؟

مدارا و انصاف در تشکیلات به این معناست که به تازه کارها اجازه بدهید اشتباه کنند. حتماً شما هم دیده اید که فرزندان اول یا دوم خانواده، خودشان در سنین کم مرتکب اشتباهات و خرابکاری های بسیاری می شوند اما وقتی بزرگتر می شوند، دیگر به فرزندان کوچکتر خانواده فرصت اشتباه کردن را نمی دهند.

در تشکیلات نیز برخی از اعضا که قدرت و اختیار بیشتری پیدا می کنند به تازه واردها زیاد میدان نمی دهند، در صورتی که در گذشته به خود آنها ده برابر این مقدار میدان داده شده بود!

آیا مدارا موجب سوء استفاده طرف مقابل می شود؟

گاهی مدارای زیاد داشتن با دیگری می تواند موجب سوء استفاده او از ما بشود. این نکته فقط مربوط به مدارا نیست، شما در هر کاری افراط و یا تفریط زیادی داشته باشید، آن کار محکوم به شکست خواهد بود. بنابراین سعی کنید در مدارا با دیگران نیز حد و مرز مشخصی داشته باشید.

نتیجه گیری

در پایان می توانیم اینطور نتیجه بگیریم که مدار و انصاف در تشکیلات، به معنای فرصت دادن به تازه کارها است اما باید در مدارا با دیگران نیز حد و اندازه ها را نگه داریم تا این مدارا منجر به سوء استفاده نشود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید