توجه کردن به نقاط ضعف فرزندمان درست است یا غلط؟

0

باید نقاط ضعف را ببینید، اما …

همیشه در مورد توجه به نقاط قوت شنیده ایم، اما ما باید به نقاط ضعف خودمان نیز توجه بکنیم؛ البته با رعایت یک تبصره مهم:

«ما باید به نقاط مثبت خودمان خیره شویم و به نقاط منفی فقط نظر کنیم»

در این نوشتار به یک مساله مهم می پردازیم، اینکه شما چطور می توانید به کمک نقاط قوت فرزندتان، نقاط ضعف او را برطرف کنید.

یک نکته پنهان در تربیت فرزند

اگر می خواهید نقاط ضعف فرزندتان را برطرف کنید باید از نقاط قوت او کمک بگیرید. این نکته مهمی است که اکثر خانواده ها از آن بی خبر هستند و در جهت عکس از این قاعده استفاده می کنند.

بنابراین من وقتی می خواهم یک نقطه ضعف فرزندم را برطرف کنم باید به او بگویم برود و یک سر به خودش بزند تا ببیند چه چیزهایی دارد که می تواند به کمک آنها نقاط ضعفش را برطرف کند.

چرا باید ابتدا به سراغ نقطه قوت فرزندتان بروید؟

وقتی شما ابتدا به نقاط قوت فرزندتان توجه می کنید یا اینکه از خودش می خواهید که این کار را بکند، او متوجه می شود که پدر و مادرش سعی دارند او را با خودش آشنا کنند. این خیلی متفاوت است از انتقادات رایج خانواده ها از فرزندشان.

برخی از والدین سوال هایی در ارتباط با انگیزش فرزندشان دارند. سوال هایی از این قبیل:

  • چکار کنم فرزند من خوب درس بخواند؟
  • چکار کنم فرزندم اخلاقش بهتر شود؟
  • چکار کنم فرزندم نمازهایش را بخواند؟
  • چکار کنم فرزندم در امور خانه مشارکت کند؟
  • و …

طبیعتاً اینها پرسش های همه والدین است. من خودم در این زمینه تاثیر توجه به نقاط مثبت را تجربه کرده ام. زمانی که شما فرزندتان را با خودش ارتباط می دهید کمک می کنید تا او با انرژی کمتر و با سرعت و تمرکز بیشتر حرکت کند.

یک مثال مصداقی

مثلا فرض کنید فرزند شما از نظر ارتباطات اجتماعی قدرتمند است. خوب حالا که معلوم شد فرزند شما یک نقطه قوت دارد شما با این نقطه قوت چگونه برخورد می کنید؟

معمولا خانواده ها روی این نقطه قوت یک خط بطلان می کشند، مثلاً می گویند: «این نقطه قوت تو چه فایده ای دارد وقتی فلان نقطه ضعف را داری؟!»

وقتی شما نقطه قوت فرزندتان را حذف می کنید و به نقطه قوت او توجه نمی کنید انرژی حرکت او را می گیرید؛ چرا که فرزند شما انرژی حرکتش را از نقاط قوت خودش می گیرد.

به فرزندتان امنیت بدهید

همیشه در خاطرتان داشته باشید که فرزندتان باید از درون به یک امنیت برسد. آیا میدانید امنیت برای فرزند شما به چه معناست؟

امنیت برای فرزند شما به این معناست که او حس کند پدر، مادر، برادر یا خواهرش بخش های مثبت وجود او را به رسمیت شناخته اند.

اگر به گذشته خودمان دقت کنیم می بینیم خود ما هم همین حالت را داشته ایم. مثلا اگر خط مان خوب بود دوست داشتیم که پدرمان از این ویژگی ما تعریف بکند؛ یا اینکه اگر خوب فوتبال بازی می کردیم دوست داشتیم پدرمان ببیند که چطور دریبل می زنیم!

حقیقت این است که فرزندان ما اینگونه به امنیت می رسند و در این فضا می توانیم آنها را ترغیب به برطرف کردن نقاط ضعف شان بکنیم.

شما باید به فرزندتان بگویید تو یک پیراهن سفید زیبا پوشیده ای و این لکه سیاه این پیراهن را کثیف کرده است، اما پیراهنت سفید است این مهم است.

یعنی به او بگویید که شما نقاط قوت و هویت زیبای او را می بینید و تایید می کنید و او باید برای حفظ و درخشش این هویت زیبای خودش، نقاط ضعف اندکی که دارد را نیز برطرف کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید