شما باید به دنبال چه علمی بروید؟

0

ز گهرواره تا گور دانش بجوی

همه ما میدانیم که فراگیری علم امر بسیار مهمی است. بزرگان دینی و کشوری ما هم بر آن تاکید بسیار دارند. اما کورکورانه به دنبال علم رفتن هم می تواند اشتباه بزرگی باشد. باور کنید این یک حقیقت است و هیچ اغراقی در آن نیست!

در این نوشتار به اختصار به بررسی دو موضوع می پردازیم. اول اینکه چرا فراگیری برخی علم ها و اطلاعات به ضرر ما تمام می شود. دوم اینکه چه علم هایی را باید بیاموزیم که ضرر نکنیم.

چرا نباید دنبال برخی علم ها رفت؟

ما هر چیزی را نباید یاد بگیریم. در حدیثی از پیامبر اکرم می خوانیم:

اللّهمّ إنّی أعوذ بک من علم لا ینفع   خدایا از دانشى که سود ندهد به تو پناه می برم

ما به دنبال یادگیری هر چیزی نباید برویم چرا که عمر ما محدود است. بنا به فرموده پیامبر(ص)، ما باید از یادگیری علمی که به ما سودی نمی رساند و فقط عمر ما را تلف می کند دوری کنیم.

چه علمی را دنبال کنیم؟

چون عمر ما محدود است، ما باید برای یادگیری علم درست اولویت بندی داشته باشیم. برای اینکه به اولویت های درست دست پیدا کنید می توانید طرح سوال کنید:

امروز چیزهایی را به چه طریقی، از چه کسانی، با چه شرایطی، به چه روشی یاد بگیرم که امروزم یک قدم بهتر از دیروز بشود و در جهت عبودیت خدا و در جهت افزایش رفاه و توانمندی اقتصادی خانواده ام گام های درستی برداشته باشم؟

اگر نیاموزید ضرر می کنید …

اما بعضی از علوم هستند که اگر نسبت به آموختن آنها غفلت کنید، در زندگی ضرر می کنید. من در نوجوانی به سراغ کارهای مختلف کف بازار می رفتم. در آنجا افرادی را می دیدم که مثلا بیش از بیست سال در یک حرفه کار کرده اند اما استاد آن حرفه نشده اند.

سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا آنها در شغل خودشان رشد نکرده اند؟ شاید بتوان گفت آنها، علم هایی که باید جهت پیش رفت شغلی خودشان می آموختند را فرا نگرفتند.

اگر چه ممکن است یک نفر از آنها در یک زمینه غیر مرتبط به کارش اطلاعات بسیاری داشته باشد اما این اطلاعات هرگز در زمینه کار و کسبش به او کمک نخواهند کرد. در اینجا نداشتن اولویت بندی درست در یادگیری علم این فرد را می توان به خوبی مشاهده کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید