مود یادگیری را در خودتان ایجاد کنید!

0

اشتهای یادگیری

همواره «تقویت اشتهای یادگیری» یکی از موضوعات پر تکرار در مباحث تربیت فرزند ما بوده است. در این نوشتار به اهمیت «مود MOOD» یا «حالت» در یادگیری می پردازیم.

این مطلب منحصر به سن خاصی نیست و شما می توانید از آن جهت تقویت اشتهای یادگیری در خودتان یافرزندتان بهره ببرید.

مود یادگیری چیست؟

در میان سیستم های یادگیری، سیستم معروفی وجود دارد به نام «مردر MURDER». یکی از مباحثی که در این سیستم یادگیری مطرح شده است، مبحث مود یادگیری است.

شاید شما هم شنیده باشید که مثلا یک نفر در پاسخ به تقاضای انجام یک کار، به زبان عامیانه پاسخ دهد: «الان تو مودش نیستم…»

«مود یادگیری» یعنی حالت یادگیری را داشتن. به عنوان مثال تصور کنید که فردی برای شرکت در یک مسابقه دو شرکت کرده اما در زمین مسابقه، دست هایش را در جیبش فرو برده و حین راه رفتن صوت میزند! مشخصا این فرد در مود یا حالت مسابقه دو قرار ندارد.

حالت منتظران مهدی (عج)

به عنوان یک مثال دیگر می توانیم حالتی که امروز ما نسبت به انتظار ظهور داریم را بررسی کنیم. کافیست نگاهی به زندگی خودمان بیاندازیم و از خودمان بپرسیم: «آیا با اعمالی که ما انجام میدهیم به راستی منتظر ظهور حضرت هستیم؟!»

ژست یادگیری را به خودتان بگیرید

این اثبات شده که ما هنگام یادگیری باید ژست یادگیری را به خودمان بگیریم. یعنی ژست کسی را داشته باشیم که در حال مطالعه یا گوش دادن یک فایل آموزشی است.

برای اینکه منظور ما از ژست یادگیری روشن تر شود به این مثال دقت کنید:

تصور کنید در یک کلاس درس معلم چندبار تاکید می کند که این مطلب خیلی مهم است؛ اما دانش آموزان با همان حالت کسل و لم داده خودشان به نگاه کردن به تخته ادامه میدهند.

همین دانش آموزان هنگام تماشای بازی فوتبال، با هیجان همه حرکت ها را دنبال می کنند و به تک تک اتفاقات بازی واکنش نشان می دهند.

کاملا مشخص است که این دانش آموزان سر کلاس درس ژست توجه را به خودشان نگرفته اند چرا که متوجه اهمیت موضوع نشده اند اما هنگام تماشای فوتبال ژست توجه در آنها مشهود است.

کاربرد مود یادگیری چیست؟

اگر ما سر کلاس یا هنگام یادگیری هر مطلبی، مود یادگیری را به خودمان بگیریم، یعنی به خودمان تغییر حالتی بدهیم که نشان بدهد موضوع برایمان مهم است، این تغییر حالت موجب افزایش تمرکز ما در یادگیری می شود.

بنابراین سعی کنید هنگام یادگیری، ژست کارآگاهان را به خودتان بگیرید و تصور کنید دنبال کشف مطالب مهمی هستید. این تغییرات می تواند به افزایش اشتهای یادگیری شما کمک شایانی بکند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید