نقش الگوها در تربیت فرزند

0

یکی از عواملی که می تواند در تربیت سالم فرزندان ما اثرگذاری بالایی داشته باشد و کار را برای ما آسان تر هم بکند، این است که الگوهای درست، سالم، قوی، با خدا، خلاق و با نشاط را سر راه آنها قرار بدهیم.

پدر و مادرها وظیفه دارند این کار را در حق فرزندانشان انجام بدهند. و البته اگر تاثیر واقعی این کار را بدانند، قطعا در انجام آن کم کاری نخواهند کرد!

زندگی هایی که متحول شدند…

اینکه زندگی نامه شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس تا اکنون در زندگی انسان های بسیاری تحول جدی ایجاد کرده است یک واقعیت است.

پدر و مادرها باید بتوانند زمینه های الگویابی و الگوبرداری از الگوها را فراهم کنند. و در اینجا لازم به تاکید است که نقش مطالعه بی بدیل است. یعنی مطالعه کتاب هایی که زندگی نامه بزرگان را نوشته است.

مثلا شما وقتی زندگی نامه علامه طباطبایی را مطالعه می کنید و نوع مواجهه ایشان با مشکلات و مساله هایی علمی و ارتباطی و عرفانی را می بینید، مسلما در زندگی شما هم تغییر ایجاد می کند و نگاه شما را تغییر می دهد.

حالا وقتی شما این کتاب ها را میدهید تا فرزندانتان بخوانند و سپس از آنها نظرشان را می پرسید، آن زمان متوجه تاثیر این کتاب ها در تربیت فرزندتان می شوید.

این حرف ها آرمانی است!

بعضی افراد می گویند این حرف ها و این نوع تربیت فرزند آرمانی است. بله  ما هم این را قبول داریم. گاهی ما مدرسان، خودمان هم شاید بتوانیم نهایتا 20 درصد این حرف ها را عملی کنیم. اما حتی همین 20 درصد هم خیلی بهتر از 19 درصد است!

مهم این است که ما دائم این آرمان ها را در ذهن خودمان داشته باشیم. مهم است که بر مبنای همین آرمان ها دائم یکدیگر را توصیه به راه حق بکنیم. همین آرمان ها و یادآوری هاست که از خسارت دیدن ما جلوگیری می کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید