چرا فرزند اول انتقاد پذیری کمی دارد؟

0

پرسش شما

من دو فرزند پسر دارم. هر زمان به فرزند بزرگترم تذکری میدهم او اعتراض می کند و می گوید: «چرا به بردارد کوچکترم چیزی نمی گویی و دائم از من ایراد می گیری؟» این در حالی است که برادر کوچکتر او با وجود اینکه کلاس دوم است  بسیاری از کارهایش را بهتر از او انجام می دهد؛ اما فرزند بزرگم می گوید با ما با این رفتار برادر کوچکش را لوس بار می آوریم!

به نظر شما راهکار درست مواجهه با این مشکل چیست؟

پاسخ

این مشکل در خانواده های دارای دو یا چند فرزند مشکلی رایج و طبیعی است و البته ریشه در عدم آگاهی والدین از رفتار درست نسبت به فرزندان دارد.

برای حل این مشکل دو نکته را در این نوشتار متذکر میشویم که استفاده از آنها می تواند ثمربخش باشد.

همچنین به خانواده های دارای یک فرزند نیز توصیه می کنیم این نکات را بیاموزند تا در آینده بتوانند از ابتدای تولد فرزند دومشان این نکات اصولی در تربیت این فرزندان را رعایت کنند.

عهده داری فرزند دوم را به فرزند اول بسپارید

باید سعی کنید رفته رفته عهده داری فرزند کوچکتر را به فرزند بزرگتر خودتان بسپارید. برای انجام این کار می توانید برخی از کارها را به فرزند اولتان بسپارید و به او بگویید آن کاری که خودش سال پیش یاد گرفته است را کم کم به برادر یا خواهر کوچک ترش بیاموزد.

اعتراض فرزند اول نشانه چیست؟

زمانی که فرزندان ما این چنین اعتراض هایی را به ما می کنند این پیام را به ما منتقل می کنند که: «تو من را نمی بینی!»

بنابراین شما باید آنها را ببینید و به آنها توجه بیشتری بکنید. بنابراین به عنوان نکته دوم توصیه می کنیم که از توجه به نقاط مثبت فرزندتان شروع کنید و با توجه نشان دادن به این نقاط مثبت به او هویت ببخشید تا با انتقادات شما به صورت نرم تری برخورد کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید