چگونه اشتهای یادگیری فرزندمان را تقویت کنیم؟

0

تربیت فرزند یادگیرنده

اگر از نوشتارهای گذشته با ما همراه بوده باشید حتما اهمیت تربیت یک فرزند یادگیرنده را میدانید. دختر یا پسری که از کودکی یادگیرنده تربیت می شود در آینده در هر حوزه ای که فعالیت کند، مسیر رشد خودش را میابد.

اما پرسش مهم اینجاست که چه راهکارهایی وجود دارد برای تربیت یک نسل یادگیرنده؟ چه عواملی در تقویت اشتهای یادگیری فرزندان ما تاثیر دارند؟

ایجاد سلبریتی های علمی و فکری

یکی از راه های تقویت اشتهای یادگیری در نسل نوجوان و جوان، تکریم دانشمندان و متفکران است. یکی از مسئولیت های مهم صدا و سیمای ما این است که پا به پای تعریف سلبریتی های سینمایی و تلویزیونی، سلبریتی های علمی و تفکری هم برای جامعه تعریف کند.

علاوه بر بازیگران و مجریان و خواننده ها و … ما باید افرادی که دانشمند، متفکر، مخترع، خلاق، تلاشگر و مجاهد هستند را نیز به خوبی به جامعه معرفی کنیم. البته در برنامه های تلویزیونی مختلف هر از گاهی، برخی تلاش ها در این زمینه انجام شده  اما این جریان باید با کیفیت و وسعت بیشتر ادامه پیدا کند.

به نظر شما، ما از چه راهی می توانیم جریان توجه به سلبریتی ها و بزرگان فکری و علمی را در جامعه خودمان به راه بیاندازیم؟

یکی از راه های این کار، گفتمان سازی حوزه تفکر، کتاب خوانی، یادگیری، مجاهدت و حوزه های مرتبط با روح انسان است. این جریان باید در خیابان های ما نقش ببندد.

خیابان ها با ما سخن می گویند!

وقتی در خیابان های مختلف شهر خودتان راه می روید به مغازه ها دقت کنید. ببینید کدام مغازه ها برای خدمت به روح انسان ساخته شده اند و کدام مغازه ها برای خدمت به جسم هستند.

کفش فروشی، لباس فروشی، قصابی، جگرکی، پیتزافروشی و … همه برای جسم انسان ساخته شده اند. در این میان یک کتاب فروشی هم پیدا می شود که آن هم معمولا ضررده است!

حتی اگر تعداد مراکز مشاوره ها را هم جزو مراکز خدمت به روح  و تفکر انسان در نظر بگیریم باز هم نسبت اینها معنای مثبتی ندارد.

نقطه شروع

ما نیاز به شکل گیری باشگاه های تفکر در سطح شهرها داریم. اما علی رغم این احتیاج به توجه وسیع دولتی به موضوع تفکر و یادگیری، ما نباید فراموش کنیم که این جریان باید از دل خانواده ها شروع شود.

خانواده اولین اجتماعی است که یک انسان در آن قرار می گیرد و شروع به شناخت خودش و جهان اطرافش می کند. پس نقش خودتان را در تقویت اشتهای یادگیری فرزندتان دست کم نگیرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید