فرزند شما یادگیرنده به دنیا آمده است!

1

کودک شما در 2 سال یک زبان کامل را می آموزد

کودک نوزاد شما، طی دو سال یک زبان کامل را می آموزد. اما زمانی که در سنین بالاتر می خواهد با روش های ما زبان دوم را یاد بگیرد، طی 30 ترم کلاس آموزش زبان نمی تواند به خوبی زبان دوم را یاد بگیرد!

اما این کودک نوزاد چطور می تواند طی دو سال یک زبان را بیاموزد؟ بخشی از آن بر میگردد به مادر کودک. این یکی از معجزات الهی است که مادر بدون اینکه کلاس گرامر و زبان گذرانده باشد به کودک خودش زبان می آموزد.

بخش دیگر هم بر میگردد به خود کودک. این مدل یادگیری کودکان است که سبب یادگیری سریع آنها می گردد. دقت کرده اید که وقتی یک کودک یک کلمه جدید را می شنود، آنقدر آن کلمه را استفاده می کند تا جایگاه درست آن را بیاید؟

مثلا کودک به تازگی کلمه «البته» را می شنود و دوست دارد از آن استفاده کند. ممکن است او یک بار بگوید: «البته غذا بخوریم!» و شما به او می خندید؛ اما او آنقدر این کلمه را استفاده می کند تا جایگاه درست آن را پیدا کند.

مدل یادگیری کودکان

به مدل یادگیری کودکان دقت کنید: کودک دائما با حس جستجوگری همه چیز را آزمون می کند. کودک از اشتباه کردن نمی ترسد. کودک در یک روز 60 مرتبه زمین میخورد، همه به او می خندند اما او باز بلند می شود و حرکت می کند.

انیشتین در این باره جمله جالبی گفته که جای تامل دارد. او می گوید اگر ما می توانستیم فضای یادگیری کودکان خردسال را مدل سازی کنیم، اکثر آدم ها نابغه می شدند.

یادگیرنده بودن فرزندتان یک معجزه الهی است

اینها معجزات الهی است. مرحوم صفایی حائری می گفت که این طبیعت معجزه مانوس است که ما با آن انس گرفته ایم و خیلی متوجه نیستیم و معجزه، طبیعت نامنوس است. پس همه چیز بر اساس اصولی است.

یادگیرنده بودن فرزند شما نیز یکی از این معجزات است که برای ما عادی شده است! در واقع اکثر شیوه های تقویت حافظه که امروز در کلاس های حافظه تدریس می شوند را کودکان به صورت ناخودآگاه انجام می دهند. یکی از این روش ها، تکنیک «تداعی» است.

به یاد دارم زمانی که دختر من خیلی کوچک بود، در یک مهمانی خانوادگی شرکت کردیم. دختر من با دختر کوچک صاحب خانه دوست شده بود که نامش عسل بود. چند روز بعد از دخترم پرسیدم که نام دوستت که در شب مهمانی با او بازی می کردی چه بود؟

دخترم کمی فکر کرد و گفت: مربا!

البته بعد از کمی مکث یادش آمد که نام او عسل بوده است. از پاسخ اولیه او می توانیم دریابیم که او برای به خاطر سپردن نام عسل، ابتدا آنرا در ذهنش تداعی کرده و یادش آمده که عسل نوعی صبحانه شیرین است شبیه مربا!

همین روش به خاطر سپاری نام افراد، اشیا یا معنی کلمات، تحت عنوان تکنیک «تداعی» در کلاس های تقویت حافظه و تندخوانی تدریس می شود.

نتیجه گیری

یادگیرنده بودن همه انسان ها در بدو تولد یکی از معجزات الهی است. فرزند شما نیز از این قاعده مستثنی نیست! در واقع او یادگیرنده به دنیا آمده است و اگر روحیه کودکی او، با تمسخرها و روش های نادرست جامعه تغییر نکند همینطور یادگیرنده رشد خواهد کرد. اما این اتفاق کم و بیش می افتد!

وظیفه شما این است که عواملی همچون ترس از شکست و تمسخر را تا حد امکان از فرزندتان دور کنید و اجازه دهید او با خلاقیت رشد کند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید